Varför inte kräftsoppa?!

0kommentarer

I många år har maken "tjatat" om nässelsoppa med ägghalvor. Hans farmor var mästarinna på denna rätt och han skulle vilje äta den igen. Men ingen av oss vill ju plocka brännässlor. Och nu finns det heller inga!

Så vi har pratat om spenatsoppa. Det kanske skulle kunna komma nära nässelsoppan i smak, färg och konsistens. 

Sagt och gjort! Kom hem idag med lite matglädje och inspiration. Ni som känner mig vet att jag gärna INTE lagar mat. Inte nya rätter i alla fall. Har själv aldrig ätit spenatsoppa så jag visste inte vad det ska smaka. Men hittade ett recept på Icas sida. Tänkte att kryddningen var lite konstig men att det blir nog bra. I slutändan. 

Slänger ihop lite bröd och in i ugnen. Till en god soppa ska det serveras gott bröd. Planeringen gick som på räls. Soppan började ta form medans den ljuvliga doften av nybakt bröd spred sig i huset. Det började vattnas i munnen när jag för min inre syn såg hur jag skulle få sätta mig med en varm soppa och ett varmt nybakt bröd där smöret smälter. Slängde på en kastrull med massa ägg som skulle bli ägghalvor till soppan. 

Dukade med servetter dagen till ära. Gjorde fint på bordet och tände ljus. Ropade att maten var klar, slog mig ner, öste upp soppan, lade i ägg, bredde smör på mitt bröd och lade på några ostskivor. Mmmm det här skulle bli gott!


Men här någonstans gick allt galet. 

Samtidigt som barnen och maken slog sig ner tog jag en överfull sked med soppa och öste in i munnen. Men herre min skapare vad det vattnades i munnen på mig. Dock inte av välbehag. 

-Vad är det här?? Utbrister sonen. 
-Det är spenatsoppa! Svarar jag med munnen full i soppa och huvudet lite lätt bakåtlutat. (har lyckats sila ner soppan långt ner i munbotten under tungan för att kunna svara samtidigt som jag funderar på om jag ska svälja eller spotta ur)
-Det tycker jag inte om!
Här tar jag mod till mig och sväljer skiten och svarar på utandningen (så som man gör när man inte vill känna smak, vilket resulterar i en sorts väsning)
-Men smaka, så illa är det inte. 

Aj vad jag ljög där. Det ÄR riktigt illa! Och det tycker sonen med.  Och dottern. Och maken. 

-Kunde du inte gjort kräftsoppan istället? undrar dottern. 
Jo, det kunde jag gärna gjort. Det får bli nästa gång. 

Så ikväll till middag åt vi varsin matsked soppa, massa ägg och massa bröd. Kanske en ny diet att lägga på minnet!!

Spenatsoppa kommer jag INTE att laga igen! Så någon bättre lycka blir det inte nästa gång...

Tjolahopp från mig!

Kommentera

Publiceras ej