Idag är det elva år sedan vi förlovade oss på Lökkens strand, Danmark. En dag som vi plockat fram ur minnet då och då eftersom den var rätt så speciell med trasig bil, tågresa och hyrbil.

Men än idag sitter ringen kvar på fingret och jag hoppas den kommer sitta många år till!

Idag kom maken hem med en stor bukett med röda rosor, en för varje år vi varit tillsammans!
Tack min älskling för att du finns!

En del skulle kalla det hushållsnära tjänster.

Någon muttrar säkert om barnarbete.

Och någon vitsig skulle nog säga rotavdrag. (Separera träd från rot) 😀

Storebror kallar det nog extraknäck.

Jag kallar det muta. Jag betalade pojken för att slippa såga själv och han ville tjäna pengar.

Det stackars körsbärsträdet klarade inte lillasysters behandling så det "döddä". Så nu var det bara att ta det väck. Sen får vi se till våren vad vi ska sätta istället.

Men nu är det en liten stubbe kvar som också ska väck. Det blir lite värre jobb med den.

Som en tradition som varat i flera år så åker jag alltid upp någon dag vecka 29 till Dalarna och sommarstugan. I år blev det hela fem dagar vi stannade. Barnen och jag. Helt underbart. Vi har hälsat på släkt, umgåtts med syskon och familjer, plockat hjortron och bara njutit av friheten.

-Va, Har ni inget Wi-fi i skogen, frågade Adam när han damp ner i soffan första kvällen.

Det är dagens barn/ungdom. Inte ens mobilen har täckning där ute. Lite abstinens första dagen sedan brydde sig varken barnen eller jag.

I slutet av skogen där gläntan öppnar sig finns det en vacker trädgård men vackra blommor, örter, lök, sallad och annat mumsigt.

Det lilla huset.

Det lilla dasset.

Sen blev det lite fotografering av barnen.

Det växte en blomma vid granarnas fot...

Sessan.

Aj, aj, prinsen är träffad!

Sommarblommor.

Min sommaridyll.

Det lilla huset ner i Dalen...

De två vackraste i mitt liv.

Här försöker vi oss på ett fint kort...

...men barnen blir bara fulla i skratt...

... och skratten blir mer och mer...

...tills jag inser att det är morfar som står bakom fotografen och gör något bus. Men det är vår hemlighet vad han gjorde.

Men riktigt rumsrent var det inte...

...sen fick morfar lugna ner sig och då gjorde även barnen det!

En underbar vecka att spara i minnet och plocka fram i vinterns mörker.
Vi hade en underbar avslutning på vår Danmarkssemester i Lökken. På den här stranden förlovade vi oss 31/7 2002. Det var lite nostalgi att återkomma nästan 11 år senare. God mat och mcket sol fick vi. Men våra barn är inga havsälskare. Vattnet smakar äckligt, är kallt och inte så roligt. De stod ut i några timmar i alla fall.

Så här kommer en bildbomb med bilder från stranden.

Har tillbringat fem fantastiska dagar i sommarstugan där en heldag ägnades till skogens guld som det i år finns ett överflöd av.

Fem timmar i skogen, där själen blev renad. Solen blickar ned från blå himmel med några slöjmoln, myrtallarna bugar sin hälsning i vinden. Doften av myr och hjortron sprider sig. Det enda som hörs är vindens viskning och fåglars kvitter. Marken har klätt sig i sin vackraste skrud, hjortrongult.

För mig är detta en av de kargaste, simplaste och vackraste platser på jorden.

Vi fick vandra därifrån med ungefär 15 liter var. Vilket resulterade i att jag fick med mig hem, ca 7 liter färdigkokt hjortronsylt och 4 liter hjortronsaft.

En av systrarna med familj är på besök denna helg. Kul att träffa dom och umgås lite längre stunder. Idag har vi gjort en tur på Ikea då vädret inte var strålande sol.

Igår när solen sken och himlen var klarblå drog vi ut på smultronplockning.

Imorgon bär det av upp mot den lilla stugan i Dalen där själen skall renas i några dagar.

Upp i ottan. Kändes det som efter många, långa sovmorgonar.

På schemat stod blodgivning idag.

Nu har jag gjort en samhällsinsats och nu återstår resten av dagen.

En solig hälsning från Danmark till Malungs bästa Julia. Grattis på din dag önskar moster, kusinerna och "morbror".

Tredje dagen på semestern har tillbringats åtta timmar på Aquadome. Det bidde inget zoo. Barnen ville bara bada! De fick som de ville!

Och idag damp det ner! Brevet med fribiljetterna! Tänk vilken lycka. Tänk vilka vänner och grannar som gjorde detta möjligt. Imorgon blir det Legoland!

Natti!

Upp idag för hotellfrukost sen packa väskor och bila vidare genom Danmark mot Legoland. Väl framme handlades mat och frukost till stugan. Därefter checka in.

När vi installerat oss i stugan så tog vi bilen för att se oss om. Till sist landade vi på Lalandia där barnen vaskade guld och klättrade klättervägg. Sen blev det leklandet Monky Tonky där vi sprang på bekanta från Örebro. De bor i stugbyn brevid. Världen är allt bra liten.

Nu kvällsmyser vi i stugan med tända ljus. Imorgon blir det badlandet Aquadome samt Zoo.

Samt en innerlig väntan på ett kuvert från Sverige!

Packade, städade, tvättade och plockade ihop.

Plockade fram och sorterade upp. Allt var klart för avfärd imorse. Jag var nöjd med mig själv. Allt gick smärtfritt...

...tills vi kom fram till Göteborg. Då slog blixten ner från klarblå himmel. Jäklar i min lilla låda. Fribiljetterna till Legoland ligger kvar i hyllan i datarummet. Ledsen i ögat på mig själv.

Men efter ett paralyserat stadium så kom handlingskraften. Tyvärr blev en granne väckt för att lämna ut nyckeln till en annan granne som gick över och hämtade biljetterna, lade på kuvert och skickade till Legoland. Hoppas nu att detta fungerar och kommer fram innan helgen till Billud. Bara att vänta och se.

Båtresan gick bra. Förutom lite illamående hos sonen. Spelade bort pengar, vann pengar, handlade taxfree och glodde på folk.

Tog in på hotell The Reef i Fredrikshavn. Ätit, badat och ätit. Gift bort vår dotter till en pirat för två kameler och några höns. Nu ligger vi utsträckta på sängarna och ska snart sova.

Idag hurrar vi, från Forshaga, för Uddevallas charmigaste Astrid!

Grattiskramar på din dag. Hoppas du får många paket idag!

I torsdags kom hon!
Hon som jag trodde var en han!

Men det blev triss i töser för Ida och Kenneth. En liten tjej kom till världen den 27 juni.

Stort grattis till er och välkommen till världen lilla tjej.

Namn: okänt!

Solen skiner, vinden fläktar och kaffet smakar ljuvligt. Ligger och ser upp mot skyn, lyssnar på ljudbok och bara njuter.