Den gågna veckan har rullat på i ett hiskeligt tempo. Som tur är tar jag cykelvägen förbi Forshagas mest väldoftande hägg på väg till jobbet.
Där njuter jag några extra sekunder innan jag trampar vidare.

Jag passade på att klä om en av min äppletstolar. Från vinrött till grått. Passar mig. Bara en kvar, den kommer sen då jag väntar på en skumgummidyna till den.
På tisdagen tog vi bussen in till Karlstad, jag och Filippa, och blev upphämtade av Henrik för att åka till Skutberget. Där var det Fun Day med engelska skolan med klassindelning och lekar och fika med nya klassen. Vi fick med oss en mycket glad och nöjd tjej hem. Hon hamnade i 4C som var en önskan, samma bokstad som brorsan. Hon hittade ett par tjejer som verkar ha liknande intressen som hon.

Onsdagskvällen fick gå i goda gärningars tecken. Det handlar om att ge och ta, vid rätt tillfälle. Nu blev det ge och måtte jag ALDRIG behöva ta.

På torsdagskvällen var det musikuppvisning bland treorna i kommunen. Hela trean har Filippa spelat klarinett och ska även spela detta på skolavslutningen.

Fredagen blev lugn och under lördagen firades en 10-åring in med ridning och tårta och besök.

Sen idag har det varit barnkalas på Leos Lekland i nästan tre timmar. En glad tjej som bjöd hela klassen, även som ett litet hejdå-kalas.

Efter kalaset följde hon med en kompis hem och när jag hämtade henne lät hon rätt tjock i halsen. Efter duschen började hon frysa rejält och nu är febern uppe i 40.1. En orolig sömn har lagt sig runt tösabiten. Nu får vi se vart detta slutar.

Natti gott folk!

Idag har våran bedårande lilla flicka fyllt tvåsiffrigt. Hela tio år har hon hunnit bli. Jag är så stolt över denna spralliga och livliga tös som förgyller våra dagar.

Hon blev väckt med kraxande skönsång och paket på morgonen med en stor rosa prinsesstårta.

Sen var det ridning och lek med kompis som fyllde dagen. Imorgon är det tänkt att vi ska ha kalas på Leos Lekland. Men nu ikväll kände hon sig lite hängig. Hon sover nu sött och vi hoppas att hon vaknar pigg imorgon.
"Vinner Måns ska jag ta dig till Globen!"

Så började det. Förra året. Henrik kaxig och frikostig med orden. Lovade dyrt och heligt och det fick han äta upp. Och hålla.

Efter att ha passat på biljettsläpp och suttit i biljettkö i nästan två timmar så fick han tag på fyra ståplatsbiljetter till Family Final. Genrepet mitt på dagen.

Hotell bokades och själv drog Henrik till Barcelona med sin bror och far. Så det blev jag, svärmor och barnen som drog iväg.

Vid Globen blev vi kroppsvisiterade och fick väskor genomsökta. Sen kom vi till biljettkontrollen. Då gällde inte våra biljetter. Vi blev hänvisade ut och fick gå till ett hjälpcenter.

Nu blev vi oroliga att vi inte fått äkta biljetter. Men det var inga problem. Det hade blivit något fel och de skrev ut nya biljetter. Nu blev det ny kroppsvisitering och väskkoll.

Sen var vi äntligen inne...

Insläppet började 11.00 och genrepet började inte förrän 13.00 så väntan blev lång. Då funkade golvet perfekt.

Men till slut så kom han, Frans, till öronbedövande jubel och gallskrik. Sen så var det inte mycket mer som roade barnen. Det enda land som kommer få vår röst är Ryssland, eftersom vi inte får rösta på Frans.

Sen bar det iväg till hotellet för middag och massa mys. Nu ligger vi utspridda i sviten och tittar igenom alla bidrag en gång till. Sen ska det röstas och sova järnet. Sen ser vi fram emot hotellfrukost innan vi drar hemåt igen imorgon förmiddag.

Heja Frans och Ryssland.
Förra helgen var det långhelg för vår del. Klämdag på fredagen som resulterade i fyra dagars ledighet. Vi drog iväg med båten till Sättersholmarna. Jollen fick vi med oss och barnen åkte en hel del. Vi åkte ut på en ö och hade picknick i en skogsglänta i solskenet.

Vänern i all sin prakt. Tänk att en sjö kan vara så fin.

En morgon när alla sov utom jag gick jag ut vid bastun och satt mig, studerade änder och lyssnade till naturens ljud. Fåglars skri i fjärran, vattnet kluckande och vindens viskande.

En annan dag bakades den första sockerkakan i båten och den packades ner i picknickkorgen och togs med på andra sidan ön för att avnjutas tillsammans med kaffe och saft. Sedan gick barnen på upptäcksfärd och fann ett fiskskelett.

Efter promenaden blev barnen så varma och ville bada. Men bada då tyckte vi, bara sex grader i vattnet. Adam doppade sig till magen och Filippa doppade sig helt. Men jag tror inte någon njöt även om de aldrig skulle erkänna.

På söndagens eftermiddag styrde jag skutan hem och lade till utan problem. Det tar sig med kunskapen i att manövrera detta stora as.

Nu är hon förtöjd och i helgen blir det inget båtåkande då vi ska ut på annat skoj.

Igår lämnade vi Filippa på barnkalas på Leos Lekland i några timmar. Under tiden åkte vi till båten och förberedde för en tur.

Adam var hemma för han ville gå på flickvännens fotbollsmatch.

När vi hämtat upp Filippa kastade vi loss. Hon ville "köra" båten när vi var i älven.

Sen blev hon trött, tog en kudde och kröp upp under rutan och tvärslocknade i solens värmande strålar.  Efter att ha sovit hos kompis i två nätter och avslutat helgen med kalas behövdes det förmodligen lite extra sömn.

Vi gick ut till Nabben där Bäckströms redan väntade. Vi grillade korv med bröd och drack vatten. Nu kändes det, båtsäsongen 2016 har dragit igång.

Redan sedan förra sommaren har vi sagt att jag ska lära mig flytta detta åkdon på vatten. Igår hände det. Jag la ut från Nabben, tog oss hela vägen hem och manövrerade oss in i båtplatsen utan missöden. Kan ju inte vara annat än stolt över mig själv.

Nu börjar en ny kort arbetsvecka. Till helgen när det är långhelg ska vi sova i båten.