Välkommen hösten!

1kommentarer

Bloggtorka i ett par dagar.

Har storstädat hela nedervåningen i huset, fixat det höstfint ute och städat undan så hösten och vintern kan komma. Utemöblerna står nu under pressenning och grillarna är under tak. Torkvindan är rengjord och intagen för den här säsongen.

Ute på framsidan är sommarblommorna ersatta med lite nyare höstdekorationer och ljuslyktor. Den här tiden, hösten, den älskar jag. Mår väldigt bra nu när höststädningen är gjord och det bara är att invänta mörkret och få tända massa härliga ljus i huset.





Idag har det varit stängningsdag på skola och fritids. Det innebär att hela gatans ungar samt mina har varit hemma idag. Från klockan tio hade vi fullt hus och jag ängnade mig åt att laga fetaost och soltorkade tomatbiffar av ett och ett halvt kilo färs. Perfekt att ha nedfryst, färdigt att ta upp när tiden inte räcker till.  Vid halv ett slängdes alla barn ut. Då hade jag en frys ute i garaget som skulle frostas av inför vintern (samt att någon ännu en gång glömt dörren på glänt. Massa is är resultatet).

När frysen stod på avfrostning drog jag till tippen med skräp och på Ica för att inhandla det som saknades till att göra lasange. Väl hemma igen lagade jag tre lasagner i folieform. Perfekt även det till att frysa in.





Det sista som skedde innan vi tog kväll var att jag bedrev lite barnarbete. Satte en hink i händerna på sorebror och hans kompis O som blev utskickade i häcken för att plocka bär. Vi har en häck av sorten Aronia och tydligen skall dennes bär vara goda som gelé, marmelad, sylt och saft. Och fulla med antioxidanter. Har bara haft häcken så där en fyra, fem år och aldrig tagit mig för att göra något av alla bär. Har inte heller smakat dom, någonsin.

Storebror var så förvånad att vi hade ätbara bär i trädgården. Han trodde de var giftiga och tyckte jag var tokig som skulle äta dom. Men idag har jag smakat dom tillsammans med grannen och vi kom fram till att det fört smakar blåbär för att sedan, desto mer man tuggar, övergå till en smak av rönnbär. Eftersmaken är lingon. Det låter ju spännande att göra lite av bären. Vi får se. Men eftersom det skall göras gelé så skulle de frysas ett dygn först. Så imorgon drar koket igång. Är det gott får jag plocka av mer av bären.


De små barnarbetarna...


Aroniabär.

1 kommentarer

Catarina

24 Sep 2012 22:26

Hej
jag skulle gärna vilja ha receptet på dina feta/tomat biffar :) Dom såg väldigt goda ut.
Kram Catarina

Kommentera

Publiceras ej