BAKAT!?!?

0kommentarer

Imorgon ska Adam ha med sig bröd till försäljning för sin skola.

-Är farmor hemma från Kina? frågade Adam.
-Nä inte än, hur var det då? undrar jag.
-Eftersom vi skulle ha med bröd tänkte jag att hon kunde baka, hon som kan!

VA!?!?!

Min son tror att jag inte kan baka. HAHAHA! :-D

Nu är det ju så att vi är väldigt bortskämda av farmor som bakar både mat- och fikabröd till oss. Men jag KAN baka. Har bara inte tid. Så idag var bakpremiären på många år.

Jag bakade två av Ingas fullkornsbröd. En till oss och en till försäljning. Det brödet bara älskar jag.



När dessa bröd var i ugnen så slängde jag ihop cocosbollar. Ja jisses nu började baktarmen att vakna. Det här ÄR ju roligt. Varför har jag lagt av med att baka!?!?! Jo jag vet att skolan har "knäckt" mig. Men detta kommer jag nog att ta upp till en vana!

Lyckades även med cocosbollarna.


Men viktigast av allt. Adam är MYCKET nöjd med vad han får ta med till skolan. Nu vet han att hans mamma faktiskt KAN baka! ;-)

Hade jag haft mer "material" i skåpen hade jag nog fortsatt. Men nu sitter jag här med nybakta varma bröd, med äkta smör på och ost. Då känns inte livet så tufft längre!

RECEPTEN

Ingas fullkornsbröd

1 liter lättfil
2 dl mörk sirap
1,5 tsk salt
5 tsk bikarbonat
5 dl grahamsmjöl
2 dl havrekross
4,5 dl vetemjöl
1,5 dl rågmjöl
1,5 dl vetekli

Blanda samman alla torra ingredienser. Blanda i sirap och filmjölk. Häll smeten i två formar. Grädda i ca 1-1,5 timme i 175 grader.

Cocosbollar

4,5 dl socker
3/4 dl floursocker
1 äggvita
1,5 dl kallt vatten
1,5 msk gelantinpulver
1,5 dl kokhett vatten

Garnering
4-5 dl cocos
1 msk cacao

Blanda samman strösocker, floursocker, äggvita och det kalla vattnet i en ren skål. Rör ut gelantinpulvret i det heta vattnet. Tillsätt gelantinblandningen i sockerblandningen.

Vispa alltsamman till en pösig smet. Ca 30 minuter.

Blanda samman cocos och cacao. Häll lite i botten på en långpanna (20x30 cm). Häll i smeten strö över cocosblandningen men spara en del. Låt stå kallt tills den stelnat. Skär den i bitar i önskad storlek, doppa snittytorna i den sparade cocosblandningen.

Kommentera

Publiceras ej