Lördag

1kommentarer

Idag har varit en total slappardag. Drog iväg med Filippa och sprang några varv i ridhuset på Bergsgården. Sen hem och duscha för att göra = absolut ingenting. Befinner mig mitt emellan två kurser vilket resulterar i att man inte har speciellt mycket att ta sig an. Och den kommande terminen tror jag inte är någon dans på rosor.

Så idag var nog den sista vilodagen den här terminen. Nästa kursbyte befinner jag mig i Afrika och sen är det full fart fram till sommaren. För att vara färdig "Hygga" den 10 juni.

Imorgon blir det dans för Filippa och spinning för mig på förmiddagen. Eftermiddagen kommer jag att tillbringa tittandes på Adams innebandy.

Nu blir det mys med familjen och snart ska det smaskas på fryst crème fraiche tårta. Receptet påminner om glassostkaka. Men denna är lättare och fräschare i smaken.

Här får ni receptet om ni vill prova.

FRYST CRÈME FRAICHE-TÅRTA

 8 bitar
 2 äggvitor
1 1/2 dl vispgrädde
2 äggulor
1 dl strösocker
1 tsk vanillinsocker
1 liten citron
2 dl Crème Fraiche

Till formen:
4 digestivekex (smulade) 


Skilj äggvitorna från äggulorna. Lägg äggulorna i en stor skål. Vispa äggvitorna till hårt skum. Vispa därefter grädden. Blanda äggulorna med socker, vanillinsocker, det rivna skalet och saften av citronen med Crème Fraiche. Vänd försiktigt ner vispgrädde och äggvitor. Blanda väl (försiktigt).


Häll blandningen i en form (1 1/2 l) gärna med löstagbar botten. Botten ska vara täckt med hälften av de smulade kexen. Resten strös över smeten. Täck formen med plastfolie och ställ den i frysen. Efter fyra timmar är tårtan genomfrusen och klar att servera. Låt den gärna tina en halvtimme innan.

OBS! Oblandad Crème Fraiche går ej att frysa. Blandad i denna tårta går det däremot alldeles utmärkt.

1 kommentarer

Terese

22 Jan 2011 23:55

Skönt med en slappardag. Såg riktigt gött ut med den där tårtan! Hoppas den smakade lika gott som den ser ut :-D



Hoppas morgondagen blir bra!



Kram

Kommentera

Publiceras ej