Astmatiker

1kommentarer

Jobbade extra nu i veckan på vårdcentralen både onsdag och fredag. Fullt upp när jag även hade praktik måndag och torsdag. Det resulterar i att jag får sitta och plugga nu under helgen. Synden straffar sig själv!



Jag var iväg och gjorde en spirometri för ett tag sedan. Nu hade min doktor, Dr. Särhammar tagit sig en titt på detta. Och det var väl inte så bra ställt med min lungkapacitet. Jag har astma. Har aldrig tänkt eller känt mig som en astmatiker. Och doktorn sa att han faktiskt inte heller trodde att jag skulle ha det. Men den hostan som jag lidit av så länge är förmodligen astman som visat sig.

Men när vi diskuterade att jag får det jobbigt när jag springer, får hostattacker när det är kallt ute, vid starka lukter och cigarettrök så är det astman som är där och hälsar på.

Har nu först fått bricanyl som skall inhaleras och utvärederas. Detta medel öppnar enbart upp luftvägarna när de "krampar". Krävs det att jag måste använda den mer än tre gånger i veckan måste jag byta till något inflammationshämmande.

Nu blir det frukost. Sen skall hela familjen dra sig upp till SISU-gården för att gå tipspromenad och få lite frisk luft!

1 kommentarer

Terese

10 Oct 2010 20:31

Jag var till vårdcentralen i fredags och när jag pratade med en av läkarsekreterarna då så kom vi in på dig :-D Vi pratade om att jag ska försöka komma in på tandsköterskeutbildningen och då nämnde hon dig (som alltid så blandar folk ihop tandsköterska och tandhygienist, men jag rättade henne att det var hygienist du pluggade till) Vad är det du jobbar extra som på VC? Undersköterska eller sjuksköterska?



Tråkigt att det är astma du har, men bra att du har fått det svart på vitt nu i alla fall så att du får behandling för det. Kommer säkert underlätta i framtiden för dig!



Vi missade tyvärr tipspromenaden idag, men hoppas på att kanske komma iväg nästa söndag istället.



Ha det gott!

Kommentera

Publiceras ej