Dubbel uppsättning nycklar

0kommentarer

Imorse så skulle jag till Deje Vårdcentral för att jobba. Alltså hade jag inte lika mycket tid på mig som jag brukar. Skall precis lämna hemmet när jag inser att jag inte packat i någon frukt till Adam. Frågar vad han vill ha. Han vill ha morot. Ger barnen bilnyckeln och säger att de kan gå ut i bilen och sätta sig medans jag skalar moroten. Inbillar mig att jag spar en massa tid på detta sätt.

Rusar in skalar morot och delar till stavar då Adam som har lösa tänder har svårt att bita av moroten. Ner med moroten i fruktlådan och ner med fruktlådan i ryggsäcken, låser dörren och rusar mot bilen. Tar tag i dörrhandtaget och rycker upp den.

Satan, j-välar m.m. osv. Tror att alla 4 naglar från fingrarna pekar rakt bakåt. Bildörren är låst och ungarna sitter i. Lås upp dörren vrålar jag till Adam. Adam tittar på mig, sen tittar han ner i sina handskbeklädda händer. Men där ligger det ingen nyckel. Adam börjar leta på golvet och i sätet och i bilkudden. Filippa börjar leta och rycka i dörren.

De tänder lampan och letar vidare. Nu ser man paniken i ögonen på barnen. Till slut sätter de sig skamset och tittar på mig genom rutan. Som små bedjande hundvalpar med skälvande hakor. Gråten är på väg.....



Då brister det för mig. Smärtan i naglarna, paniken i deras ögon, stressen för att jag kommer att komma för sent till jobbet och funderingen på om den andra bilnyckeln hänger på sin plats inne i nyckelskåpet. Jag brister ut i ett skrattanfall så jag nästan kiknar ur. Jag skrattar så att tårarna rinner men skrattar det gör inte barnen vilket gör att jag skrattar ännu mer. Får rusa in på toa för att inte göra på mig. Men att skratta så man inte kan gå rakt, springa med benen i kors och sikten full av tårar resulterar i att jag halkar på den frostiga trappen och sopar axeln i stolpen. Hade jag varit lite mer glapp i underlivet så hade jag i detta nu kissat på mig. Jag tackar min lyckliga stjärna för att jag INTE gjorde detta. För att byta mina egna nerpissade kläder hade jag verkligen inte tid med.





Tack och lov fick smällen och smärtan i axeln mig att sluta skratta och resa mig upp för att........ja vad gör man när man trillat omkull.......jo man kollar så ingen annan har sett detta. Sen känner man sig för. Har jag ont? Har jag kissat på mig? Blöder jag?

Nä! Jag ser inte att någon sett. Sträcker på mig, går in och kissar och hämtar nyckeln som tack och lov hängde kvar i nyckelskåpet. Jag kom till jobbet prick kl 8.00 när jag började. Tur att första patienten inte kom förän 8.30.

Så dagens ordspråk: Man förlorar mer tid när man försöker vinna tid!

Kommentera

Publiceras ej