Idag satt vi i bilen 07.00 för en förhoppningsvis sista tur till Stockholm och Uppsala. Dessa turer som varit. Oj, oj! Huvudbry i stora mängder. Hemma igen i Forshaga 21.00 ikväll.

Handpenningen är lagd!

Lyckan börjar infinna sig. Snart är hon hemma...

Idag fick jag ett samtal från Engelska skolan angående att Adam tappat bort både busskort och mobiltelefon på gympan. Vilket innebar att han inte kunde ta sig hem med bussen. Sällskapet han samåkte med fick tyvärr lämna honom på skolan. Under samtalet med skolan och Adam kom en lärare med telefonen och busskortet som hittats i gympasalen.

När det kommit till rätta frågade jag Adam om vi skulle höra om han fick stanna på juniorclub (deras fritidsverksamhet) och vänta på pappa.

- Nej, svarar Adam! Jag vill försöka ta mig hem själv. Jag tror jag klarar det!

Jo, men nu känner jag det, tänkte jag. Det där okontrollerade skrattet som bubblar upp ur maggropen. Ögonen blir lite lätt tårfyllda. Det är paniken som ruvar.

- Klarar du detta, undrar jag med stigande panik.

Han tyckte nog att jag var tokig. Han var redo för detta. Ja men vad kan hända. Han kan hamna i Kristinehamn eller Långflon. Eller tänk om han kommer bort och glömt telefonen och inte kan ringa oss. Eller tänk om någon tar honom när han irrar runt i Karlstad. Jag vill ha total kontroll, veta varenda litet steg. Jag var absolut mer orolig än Adam var. Jag behöver träna mer än Adam på detta!

Men han kom hem. En och en halv timme senare steg han in genom dörren på mitt jobb. Tusan vad stolt jag blev över honom. Han kan om han vill våran lilla dagdrömmare.

Han hade förhört sig om bussens färdriktning när han steg på. Frågat busschauffören om han kunde släppa av honom där man tog bussen vidare till Forshaga. Han hade tänkt sig Torget men hamnade på busstationen och blev först sur. Men han hade frågat sig fram och till slut kommit runt till bussterminalen. Då stog det inte Forshaga på en enda buss eftersom Forshaga inte är slutdestination. Han hade frågat en äldre dam om hon visste vilken buss som tog honom till Forshaga. Tur som han hade så skulle även hon dit. Sen kom han hem.

Tänk vad han kan den killen. Tur han inte är blyg av sig.

Imorgon tänker han ta en annan busslinje till skolan. Själv. Bara för att testa. Jag kommer få gråa hår...

Igår fyllde min älskade pappa 60 år. Ett stort grattis till honom. Vi ska fira honom vid ett senare tillfälle bara vi fixat det som ska fixas. Om det går att fixa. Vi får se! :-P

Puss och kram pappa!

I fredags inledde vi helgen med kräftkalas hos underbara Henrik och Camilla. Trevligt och sent blev det. Halv ett på natten cyklade vi hem, mätta och trötta.

Lördagen började tidigt. Klockan 06.00 satt vi i bilen med mina svärföräldrar för att spendera dagen i Stockholm. En liten tripp för att sålla bland idéer och krav inför kommande köp. Hemma igen runt 22.00. Störtade i säng för att vakna upp idag och uträtta lite plock här hemma. Tömde ur det sista ur poolen sen kom mina föräldrar på besök. Det blev en tur till Karlstad med lite mat och shopping. Sen hem och fortsatte kvällen.

Äntligen så börjar mörkret tränga sig på och värmeljusen tänds i rummen.

En mycket givande helg.
Nu är de tre första dagarna gjorda i skolan. För Filippa har det rullat på. Samma lärare, samma klassrum. Bara lite skifte i barnaskaran då förra tvåan bytte klassrum och blev treor och förskoleklassen kommer in som ettor. Tänk att våran minsting har börjat tvåan.

För Adam däremot har omställningen varit stor. Ny skola i annan kommun, nya lärare, nya klasskamrater, nya rutiner. Men han är mycket nöjd. Dessa tre dagar har han blivit skjutsad till och från skolan. Men på måndag kommer nästa utmaning. Han ska ta bussen från Forshaga in till torget i Karlstad och byta till stadsbuss för att ta sig till Engelska skolan. Det blir nervöst för mamma. Säkert också för Adam.

Men nu är hösten och rutinerna igång. Underbart.

Hästhoppning på schemat idag. Bygga bana, gå bana, kolla läget, komma ihåg.

Hmm, kommer hon att komma ihåg banan?

Hästen hon blev tilldelad, Epona. Inte så snabb och kvick men snäll som få. Och inte rev hon ett enda hinder.

Hoppade felfritt på 40 cm.

En mycket glad och nöjd tjej som fick sin första rosett.

Överlycklig i väntan på omgång två.

Sen gick starten för omgång två på 50 cm höga hinder.

Hon bara älskar att hoppa, vår tjej.

Så var även detta över.

Så hade hon förtjänat sin andra rosett. Två felfria rundor.

Nästa gång funderar hon på 60 cm. Hon har fått ok från ridläraren men lite mer träning innan först.

Två vackra flickor.

Avslutar med att bjuda på en bild som blev lite rolig, ser ut som om det kommer att gå åt pipsvängen. Men det gjorde det inte...
Igår var första ridlektionen igång för Filippa. Lyckan var total. Ett uppehåll på två månader var till ända. Solen sken ikapp med de glada tjejerna som flög fram på de stora hästarna.

Filippa och Bridie.

Nu fick hon känna lite på ridningen igen. Snart hopptävling där hon skall hoppa 40 och 50 cm. Vi får väl se hur det går. Hon blev tilldelad en rätt så slö/tråkig häst. Men det är bra, då får hon kämpa lite.

Frånvaro på bloggen betyder hög närvaro i livet! :-P

Samma jobb, ny chef, nya rutiner, nya material, nytt, nytt, nytt. I huvudet går det runt, runt, runt! Men vi börjar få det mesta under kontroll.

Men jag kommer inte hem med avspända muskler i väntan på en ny dag. Innan jag har avslutat dagen funderar jag på morgondagen. Och då är jag inte chef/ägare. Han har ännu mer att fundera över.

Men för varje dag som går så känner jag mig säkrare på att det här kommer att gå galant. Det är mycket just nu men hur roligt som helst. Dagarna går i en svinblink och natten likaså.

Förra veckan fick Filippa ta med gosedjur till fritids. Mamma tyckte nja...Dottern tyckte att det löser vi!

Sagt och gjort!
Hon hittade inget mindre!?

Man ska se möjligheterna framför svårigheterna!

Sonen är själv hemma hela dagarna och tycker det är lite smått tråkigt. Så en dag kom han ner till jobbet för att hälsa på. Då bedrevs det barnarbete på hög nivå!
Han fick sätta frimärken på kallelsekort.

I helgen följde vi med vänner på en båttur där vi övernattade, badade och myste från fredag till söndag. Det var välbehövligt efter första veckan på jobbet.

Sol, bad, vin, mat, inga måsten, inga krav har laddat mina batterier.
I dagarna två har det brakat loss världens oväder. Storm, åska och regn. Regn i mängder.

Åska som härjade som jag aldrig upplevt. Blixtrarna löste bara av varandra, bara stod och blinkade. Mullret slutade aldrig. Blev bara olika intensivt.

Regnet vräkte ner och fövandlade vår tomt till exklusiv sjötomt.

Träd blockerade cykelbanor och vägar.

Igår så blev det ny månad och semestern tog ett hastigt slut. Kändes tungt att gå upp på morgonen. Men samtidigt längtar jag efter rutiner. Naglarna är klippta, nagellacken ett minne blott och ringarna plockas av för dagen.

Duscha, sminka sig och äta frukost. Packa matlåda, massa strumpor och inneskor. Sen upp på cykeln och trampa iväg till jobbet.

Sen gick dagen i en rasande fart. Första dagen med nya ägaren, min chef. Han och jag skulle starta upp kliniken. Något vi aldrig gjort. Det blev många skratt, många funderingar och mycket huvudbry. Men vi fick igång alla maskiner, startade upp alla system, hade en telefonkonferens på nya datasystemet i tre timmar och pratade ihop oss om ansökningarna till skötersketjänsten. Tog emot en akutpatient och bokade in några på måndag.

Ordnat kaos kan man nog säga att det var. När klockan var fem var ingen av oss helt redo att gå hem. Men vi tog helgen för att vila upp hjärnan och sortera. Sen är det nya tag till veckan.