Bygga bohag

0kommentarer

Grannen kommer och säger: 

- Tror duvor bygger bo på er balkong. 

Hittade inget först men efter lite letande finner vi ett fint bo under stolen på balkongen. Lyfter bort stolen och hämtar en påse för att slänga ner allt "hö" och ett och annat buntband. 

Vecklar ut påsen och kavlar upp ärmarna för att hugga in fingrarna under boet pch lägga det i påsen. Döm om min förvåning när det svider till i fingrarna och de nästan viks bakåt. I detta duvbo fanns inte tillstymmelse till något grässlag. Allt är byggt i ståltrådar och buntband, hårt förankrat i plasttrallen på balkongen. 

Jävla stadsduvor...😠


De har nog hämtat allt material på bygget nedanför oss. Jag fick demontera duvbygget tråd för tråd. Det tog sin tid. Sen sköljdes duvskit och rost bort från plattorna och vi gick in. 


Nu senare på kvällen skulle jag ta en titt så inte duvorna kom tillbaka. Vill ju inte dela min balkong med duvor och duvskit hela sommaren. Men dra på trissor. Vad skådar mitt norra öga?! Där sitter duvjäveln under stolen med en till ståltråd i näbben och till råga på allt har hon kläckt ur sig ett ägg. 

Nu blir det att städa balkongen dagligen. Men vad kan man göra för att skrämma bort en fågel som inte verkar vara rädd för människor?!

Kommentera

Publiceras ej