Att finna sig själv

0kommentarer

Jag är som jag är och det tänker jag fortsätta med. Men nu med en annan klarhet. 

Jag har ibland sett mig som tråkig. Vill inte göra en massa saker, tycker inte om att boka upp alla tider, tycker inte om massa folk. Vill inte ändra i ett tänkt schema och har svårt för att vara spontan. Jag kan nästa bli arg om det blir för mycket spontanitet. 

Maken har lärt sig detta ganska bra. Blir det förändringar så låter han mig veta. Sen skiter han i mig och mina protester en stund. När min hjärna har bearbetat och tänkt om så blir det bra till slut. 

Jag snubblade över ett personlighetstest där det framgick att jag var mer åt det introverta hållet. 

Introvert?!

Jag hade inte hört talas om det ordet tidigare. Hade i alla fall inte lagt det på minnet. Sen fanns det ett tips på en bok att läsa. 


Nu har jag slukat boken med hull och hår. Det var som att läsa en uppslagsbok om mig. Jag förstår mig själv på ett helt annat sätt. Jag är inte osocial, jag är inte tankspridd, jag är ingen ordbajsare. Jag är introvert. Och jag är stolt. 

Författare skriver att: "Det är inte lönt att skriva för extroverta eftersom de inte har tid att läsa mellan kitesurfing, zumbaträningar och lattefikor. "

För de, precis som jag, som inte visste innebörden av dessa ord så är extroverta de som ständigt är igång och på, en duracellkanin. 

Många studier visar att en introvert person oftast generellt är mer känslig än extroverta. Bara det att vi inte visar det. 

I boken stod det även: "Den stora utmaningen för mig är att våga ta fler konflikter. Jag kan ta konflikter om det är något som är viktigt för mig och mina barn. Men det kostar väldigt mycket energi. Jag skulle vilja ta fler konflikter utan att det gjorde mig utmattad. "

Precis så känner jag. Visst kan jag ta en konflikt. Men jag är som en urvriden disktrasa efteråt. Därför undviker jag konflikter om jag kan. Blir helt känslolös efter. Sen kommer även den där egenskapen som gör att jag inte släpper in någon igen om den sårat/retat mig rejält. Långsintheten. Har du fått mig riktigt arg (vilket tar lång tid eller så har du betett dig inte önskvärt) då har du en ovän för livet. 

I boken beskrivs även "solhets". Det innebär att en extrovert skall ut i solen, fånga dagen och en strandplats. Den introverte drar däremot en lättande suck när himlen är grå. Då kan man vara inne med gott samvete. Lite sån är jag. Älskar regn och höst. Mörker och grått. 

Här kommer några citat från boken

"Introverta söker snarare ett lugn, en avsaknad av aktiviteter. Vi har samma mentalitet som en fet perserkatt. Introverta är som lyckligast när vi lägger oss utan att morgondagen är fylld av aktiviteter. Vi njuter av känslan att vara färdiga."

"Vi märker inte själva att vi är ledsna ibland eftersom vi har distans till oss själva. Samtidigt kan vi ibland uttrycka oss på ett sätt som kan upplevas kallt eller hårt av andra."

"Jag är inte arg deprimerad eller osocial. Jag vill bara inte prata med någon på en stund och det är okej."

"Att straffa en introvert med ensamhet är som att försöka dränka en fisk. "

Efter att ha läst boken känner jag att jag har hittat mig själv. Det är ju så populärt att finna sig själv idag och jag råkade bara göra det när jag fick denna boken i min hand. Så är det någon som känner igen sig, läs boken. Den innehåller många skratt och aha-upplevelser. 

Några punkter som kännetecknar en introvert:
• Söker stillhet och avslappning. 
• Gillar självständigt arbete. 
• Hjärnan funkar bra trots lite sömn. 
• Presterar bäst på förmiddagen. 
• Tålmodig. 
• Trivs i eget sällskap. Har ett lågt socialt behov. 
• Bra långtidsminne. 
• Ser detaljer. 
• Självständig. 
• Stresskänslig. 
• Presterar sämre under press. 

Sån är jag...

Kommentera

Publiceras ej