Frön och sticklingar

1kommentarer

Varje år när våren kommer så köps det massvis med blommor. Dyrt som tusan blir det. Så i år tänkte jag försöka mig på att driva upp lite eget. 

Får se om det lyckas. 

Det har hänt flera gånger att jag lägger ner pengar och energi till att köpa miniväxthus och krukor och jord och frön. Sen blir det som historien om Mäster Skräddare. "Vad bidde det? Det bidde ingenting!"

Men nu visade de i NWT för någon vecka sedan hur man enkelt gör små krukor att så frön i. Så enkelt!


Man viker en tidningssida, sprayar vatten på den, rullar den runt något (i mitt fall en ölflaska), viker in botten och lägger den i press en liten stund. Jag tryckte ner ölflaskan i en innerkruka. Sen var det bara att fylla med såjord och trycka ner frön. 

Nu är det bara att vänta och se om något tar sig. När jag ändå höll på så tog jag sticklingar av murgrönan och hjärtan på tråd. Helt plötsligt kände jag mig både ekologisk, ekonomisk och huslig. 



Fortsättning följer. 

Förutsatt att det inte går som för Mäster skräddare!

1 kommentarer

Catarina

01 Feb 2014 21:12

Oj vad duktig du är!
Jag ska också testa det där, ekonomiskt och smart :-)
Om jag får ändan ur vagnen....

Ha det så bra! Kram ♡

Kommentera

Publiceras ej