Vinterstassen

0kommentarer

För någon dag sedan togs vinterkläderna fram. Var så överlycklig att allt fortfarande passade till barnen. 

Slipper köpa nytt i år. 

Men vänta lite. Hur hade jag tänkt? Var jag så trött på vintern att allt bara tvättades och lades in i våras. 

Utan granskning!?!?!

Filippas täckbyxor hade en reva, täckjackan trasig dragkedja samt spruckna sömmar. Adams täckjacka hade brännhål efter grillning och täckbyxan söndertrasad längst ner på benen. De duger kanske som ett ombyte men inte som första ställ till utevistelse. 

Nya täckdressar och nya skor skulle inhandlas. Vi tog bussen in till stan. - "Mäh, sa Adam. Busschauffören såg ut som han som sjunger Gangnam Style!" Så nu vet ni. 

Skiiiiittråkigt var det att handla kläder tyckte sonen. "Ååååhhh, måste jag prova dom också?? Dom blir bra ändå!!"

Väl inne i provhytten gick det undan. "Japp dom passar, kan vi åka hem nu??"

Nähädu. Syrran ska också ha kläder!

"Mänåhhhh!"

Där är inte kruxet om man ska prova eller inte, utan hur många. -"Den här jackan var inge skön!" eller "Den jackan passar inte till dom här täckbyxorna!" eller "Den här jackan var inte så fin!"

Till sist kom det!

-"Den HÄR jackan ska jag ha!"

Men då måste jag ändå uttala mig: -"Det är inte samma rosa färg i den jackan som det är i dina täckbyxor!!"

-"Nej, vad gör det!?" Ja helt plötsligt spelar vissa saker inte någon roll. 

Nu äntligen fick vi betala och åka till skoaffären. 

På första skoaffären dög inget. Sonen skiter i vilket som och dottern hittade inget par bland 100-tals!!! Nu kommer en tår på sonen som verkligen tröttnat. Han tycker att jag och dottern kan köpa skor en annan dag. 

En snabb tur på Ica Maxi för lite mat. Men först muta med lite korv. Sen vidare till en annan skoaffär. 

Vi börjar med sonen som uppenbart snart köper vilken j-vla sko som helst, bara han får åka hem. Han sitter på en stol mitt i affären, uppgiven.  -"Den blir bra!" säger han tills jag tvingar honom att upp och gå. Då var den inge skön. Nästa sko! -"Den blir bra, den tar vi!" Åter igen upp och gå. Nä inte heller bra. Tredje paret funkar både sittande och gående. Sonen klar!! Check!

Sen så hörs dotterns stämma, numer inte så ljuv. "För ful, för liten, för smal, för stor, för spänn, för hög, för låg!" Men plötsligt händet det. Lika lätt som att vinna på triss. -"Den här är PERFEKT!"

Prisa Gud, ÄNTLIGEN!!

Dottern klar! Check!

Kollar in sonen som sitter apatisk på en stol och studerar lillasyster. Nu tänds en liten gnutta hopp om att äntligen få lämna denna hemska affär! 

Dottern vill gärna ha ett par vinterskor till. Med klack. För det har ALLA andra. Men nu varken törs jag, jo jag har blicken på sonen, eller orkar leta ett par skor till!!

Vi åker hem!!

Adams vinterställ. 

Filippas vinterställ. 

Kommentera

Publiceras ej