Ett mellanrum...

1kommentarer

... kan betyda så mycket, eller bli så fel.

Först så ska jag förtydliga att jag inte är perfekt med att skriva och den svenska grammatiken är inte lätt om du frågar mig. Men jag ser att de yngre idag blir allt sämre på att stava. Var finns felet? Är det hos föräldrarna, är det hos barnen, är det samhället eller är det skolan/lärarna. En del påstår att det är datorns fel, att ungdomen idag förlitar sig helt på datorns rättstavningsprogram. Visst kan jag tänka mig att datorn gör att många inte behöver tänka vad de skriver men ett ord med ett mellanrum på fel ställe kan ju bli hur tokigt som helst!

Här nedan följer några exempel:

kassa apparater - är dom dåliga?

3 års kalas - himlans vilket långt kalas

extra knäck - i fall man tycker att den knäck man har inte är tillräcklig

skum tomte - är det något som är skumt med tomten?

herr toalett - visste inte att toaletter hade kön

morgon rockar - nja det vet jag väl inte om jag tycker, gillar kväll bättre 

sjuk gymnast - stackars gymnast, hoppas denne blir frisk snart

rök fritt - här var det fritt fram att röka hur mycket du vill

torkar blad - varför torkar man blad?

paj form - trasig?!

bar personal - personal utan kläder

rak apparat - finns det krokiga apparater

hand målad - är det snyggt att måla på handen? Brukar föredra naglarna!

Sen finns det en till sak jag blir RIKTIGT störd på och det är ordet de/dem. Då kan folk skriva exempelvis: dem satt på en parkbänk. Vaddå dem!?!?!?!

Det finns en så simpel och enkel regel för när du ska använda de eller dem att det är skamligt att folk överhuvudtaget skriver fel. Man byter helt enkelt ut de/dem till vi/oss och testar om det låter bra. Kan man skriva: oss satt på en parkbänk???? Eller låter det inte bättre med: vi satt på en parkbänk!

Så där du får in vi kan du skriva de och där det går bra att skriva oss så kan du skriva dem.

SKÄRPNING!

Nu mår jag lite bättre när jag spytt galla över "sär skrivningar" och små fel i svenskan!

Nu väntar jobbet.

TJING!

1 kommentarer

Kusin svenskläraren

02 Feb 2012 16:35

Bra regel om vi/oss! Det har jag aldrig tänkt på! Ska ge det som exempel på lektioner!!

Anledningen till att så många särskriver är inte bara en sak utan många. Datorn påverkar, liksom inföytandet av engelskan där mycket särskrivs och ska särskrivas, men också av chattspråket som används. Där skiter man oftast i stavning och sånt, det ska gå snabbt bara.... /jessica

Kommentera

Publiceras ej