Nya i familjen

1kommentarer

Barnen fick varsin slant av farmor och farfar. De valde att handla varsitt akvarium att ha på sina rum med lite fiskar i. Pengarna räckte till uppstart av en egen oas. Men det skall fyllas på med lite mer fiskar så småningom. Men barnen är överlyckliga och jag sitter mer än gärna och tittar på akvarierna. Det är rogivande.


Adams akvarium där han valde vitt grus och en dödskallegrotta.

Till sitt akvarium valde Adam bestämt att han skulle ha en kampfisk, en blå! Sen valde han till några gula. Fråga mig inte vad. Jag kan inget om fiskar. Jag vet hur fryst torsk och lax ser ut. Och levande abborrar och gäddor. Men där slutar kunskapen om fisk ;-P


Här är Adams kampfisk, Lollo! I bakgrunden ser man de gula fiskarna. Som tydligen föder LEVANDE ungar. Se där! Ännu något nytt att lära. Trodde fiskar bara lade ägg/rom. Men det ska tydligen komma ut levande ungar :-O



Här har vi Filippas akvarium. Hon valde blåvitt grus och en dödskalle.

Filippa ville precis som storebror också ha en kampfis. Hon valde med omsorg och hittade till slut den som var finast, enligt henne själv.


Här är Filippas kampfisk som fick namnet Teo.

Till sitt akvarium valde hon inga gula fiskar utan svarta, som också får levande ungar. Man ser de på bilden på hennes akvarium. Så när de börjar föröka sig så kan vi helt enkelt fylla på både Adams och Filippas akvarium med både svart och gula fiskar.

Nu har jag fått så mycket information och en lååååång lektion på djuraffären om hur allt ska gå till. Sen ska vi se hur bra vi lyckas!?

1 kommentarer

Catarina

27 Aug 2012 09:30

Ååå vad fina akvarier dom har köpt!
Jag saknar våra fiskar för precis som du skriver så är det rogivande att titta på! När vi renoverade badrummet gungade akvariet så mkt så vi fick tömma det och snickaren berättade att våra reglar i golvet ligger för glest så jag vågar inte fylla det igen. det var visserligen på 250 liter ;)
Nu ska David ta vårat mindre akvarium till älvdalen. Det blir jätte bra!
Lycka till med fiskarna! Kram

Kommentera

Publiceras ej