Adam funderar

0kommentarer

Adam sitter vid köksbordet och ser fundersam ut.
-Hur är det? frågar jag.
-Vet du vilket djur som är det mest farligaste i hela världen?

Äääh, få seee. Hmmm. Jag tänker så hjärnan får arbeta på högvarv. Har aldrig ens tänkt denna tanke. Men få se.....

-Det måste vara någon giftorm!, säger jag till slut.

Ja så är det nog. Går och plockar iin disk i diskmaskinen och hjärnan fortsätter att fundera. Nä, jag kan inte släppa den frågan utan hamnar här vid datorn för att googla.

Söker efter "världens farligaste djur". Och upp kommer det! Det dödar mellan två till tre miljoner människor varje år. OJ! vilken stor folkmängd. Det är mer än en femtedel av Sveriges befolkning som dör varje år, av en......



 mygga!?!?!

Giftormar kom på andra plats. Jag var inte helt ute och cyklade. Men inte trodde jag att en ynka liten mygga skulle ligga etta på listan. Jag tänkte mig något farligt, med huggtänder som man skulle vända sig om och springa ifrån om man fick syn på det. Men en mygga!?!?!

1. Moskito – Myggan bär på parasiten som orsakar malaria. En sjukdom som två till tre miljoner människor dör av varje år.

2. Giftormar – Indisk kobra, som även kallas glasögonorm på grund av mönstret på nacken står för majoriteten av de 50 000 – 125 000 dödsfallen som orsakas av ormbett årligen.

3. Skorpionen – Det finns ungefär 1500 arter, men bara 25 räknas som riktigt farliga. Orsakar ungfär 800-2000 dödsfall varje år.

4. Stora kattdjur – Mest fruktade är lejonet och tigern. 800 beräknas dödas av stora kattdjur årligen.

5. Krokodilen – Ett av få djur som inte fruktar människan utan bara ser oss som föda. Uppskattningsvis dödar den 600 – 800 människor per år.

6. Elefanten – Kan attackera utan synbar orsak, förmodligen förstår den inte ens att den dödar de som råkar hamna under den sex ton tunga djuret. 300 – 500 trampas ihjäl årligen.

7. Flodhästen – Anfaller om någon blockerar vägen till vattnet eller en unge. Ungefär 100 till 150 dödsfall per år orsakas av flodhästen.

8. Maneter – Det handlar inte om varianterna som finns på den svenska västkusten utan om farligare varianter som Australisk bo jellyfish vars tentakel innehåller gift som kan döda 60 personer. Ungefär hundra personer dödas av maneter varje år.

9. Hajen – Fruktad efter filmen ”Hajen”. Vissa anser att hajfaran överdrivs, men ett antal hajattacker sker varje år ibland med dödlig utgång. Hajar uppskattas vara ansvariga för ungefär fem till tio dödsfall årligen.

10. Björnen – Det finns ett antal arter; isbjörnen, svartbjörnen och grizzlybjörnen räknas till de farligaste. Fem till tio dödsfall per år.

Kommentera

Publiceras ej