Feberyra

0kommentarer

Igår var det meningen att Adam skulle gå hem från skolan halv två. Kvart i två ringde han från kompisens telefon och hade jätte ont i huvudet. Jag sa till honom att packa ihop sina kläder och gå hem så skulle han få medicin när han kom hem.
 
Klockan två ringde läraren och sa att jag fick komma ner och hämta Adam för han var sig inte likt och klagar över huvudet, är blek och tycker allt och alla är högljudda.
 
Hämtade upp honom i bilen och, nej, han var sig inte alls lik. Han var som ett lakan i ansiktet och  sa att alla hade skrikit i matsalen och på gymnastiken. Trots att läraren sa att det inte var värre än det är annars. Huvudet värkte och tårarna rann. Inte alls likt honom.
 
När vi kom hem tog vi tempen men ingen feber. Tänkte på migrän men var osäker. Kompisen var med här hemma så de lade sig i sängen och tittade på TV. Klockan fem hade han 40,1 i feber och klagade på ont i ryggen, stel i nacken och illamående. Då kom tankarna på hjärnhinneinflammation eller svininfluensa.
 
Vi avvaktar tänkte jag.
 
Hela natten har han legat runt 40 och pendlat och yrat. Jag har knappt sovit en blund. Orolig och störd av prat och sån stötvis andninng som man har vid hög feber.
 
"Jag hatar dig!"
"Hej det är Adam, hallå, är det någon där? Hoho!"
"Mitt namn är Diamond, har du några redstone till mig?"
"Men Olle varför får jag inte vara med?"
 
Några av fraserna som kom ur munnen. De som jag kunde tyda i alla fall. Resten var bara mummel.
 
Nu på morgonen ligger han på 39,8 och sover och vaknar om vartannat. Dricker saft och äter isglass.
 
Mammas lilla plutt!
 
 
Adam som liten!

Kommentera

Publiceras ej