Sjukt akvarium

0kommentarer

 
Sedan dag ett har Filippas akvarium inte mått lika bra som Adams. Fast jag skött dom lika så frodas Adams akvarium och fiskarna växer och vi har fått yngel. Filippas däremot är dystert, aldrig riktigt klart, fiskarna har dött en efter en. 

För ungefär tio dagar sedan så upptäcktes vita prickar på hennes svarta Molly, de spred sig snabbt och vidare till andra fiskar. Tydligen hade fiskarna fått vita prick eller sammetssjukan. Båda med relativt dödlig utgång. Så det blev till att fixa medicin på djuraffären.

Nu var det ju som så att när vi skulle skaffa fiskar var jag lite motsträvig då jag tyckte det verkade krångligt med fiskar och städning av deras "hem". Men i djuraffären bedyrade man heligt att de var det lättaste djur man kunde ha. Det var bara att sköta jämna vattenbyten så skulle allt annat bara flyta med. 

Jag gick på detta! Med hull och hår!

Men nu är jag här och det är allt annat än enkelt. Alla andra sjuka djur kan du lägga i en kartong/bur och åka iväg till veterinären och säga: Gör det friskt eller avliva det! Ja just det, kostsamt kan det vara. Men det är enkelt.

Det är ju inte så att jag kan ta den sjuk fisken i en syltburk, fylla burken med vatten och köra till veterinären och säga: Kan du bryta nacken av den eller göra den frisk!!!

Nähäpp, det kan du inte!?!?!

För nu är det ju så att om fisken är sjuk av parasiter så finns parasiter i akvariet. Det hjälper inte att bota bara fisken. Hela akvariet är sjukt!! Och det är inte så att jag slänger in akvariet i skuffen på bilen och tar med hela skiten till veterinären. Nämen fisken lider ju och jag bryter INTE nacken av den! Fiskar är slemmiga och hala och små, yttepytte små.

Ja men lider fisken så ska du slänga den i kokande vatten. Det är det mest humana, just det, humant. Det är det bästa för mig! Men jag vill inte offra någon kastrull att koka akvariefisk i med parasiter fulla kroppen. BLÄ!

Så därför har vi köpt medicin på djuraffären och försöker nu bota fiskarna och akvariet på egen hand. I åtta dagar ska man hålla på, grön medicin, mindre ljus, ingen mat, ge mat, töm ur vatten, fyll på vatten, spara vatten i en hink till fintret, ta ur filtret, skölj filtret, sätt i filtret, kör pumpen utan filter, kör pumpen med filter.

YES, medicin IS DA SHIT!

Dag efter dag har vi fått en fisk som dött. Dag efter dag har vi haft toalettbegravningar. Stått i badrummet med krokodiltårar rinnande nedför kinderna och sagt hejdå till Theo, Filip, Norabell och många fler. Sen tryckt på spolknappen och lovat nya fiskar när akvariet är friskt.

Till Filippas hemska sorg kan tilläggas att hon gick på toa en dag efter en traditionell fiskbegravning för att kissa. Och gissa skriet när hon upptäckte att en fisk kommit tillbaka till toaletten, fortfarande död, och hon hade kissat på den!

Japp, nu är vi då framme till näst sista dagen av medicinkuren och kvar i akvariet finns det en mal och en kampfisk. Resten är borta med toaletten! Få se vad som finns kvar imorgonkväll.


En bild på det fina gröna akvariet!

Kommentera

Publiceras ej