Om ormbunkar, blod och kungen

1kommentarer

Då vädret idag var fint och tillät en tur till skogen så packade vi i saft och bullar i ryggsäcken och begav oss iväg. Vi skulle ut på svampjakt. På ungefär 20 minuter fick vi ihop en liter svamp sen bröt "helvetet" ut.

Uuuäääähhhhhhh, snyft, aj, aj, aj,! Lillasyster sprang genom skogen mot pappa, storebror efter, pappa möter upp och jag långt upp i backen bland trän och slyn. Ser inte vad som hänt, men hör att det är panik i rösten på lilltösen. Pappa ropar att jag måste komma. Min första tanke var att hon blivit stucken av en geting, eller något. Men när jag närmar mig ser jag blodet.

Bloder droppar verkligen från handen och lillasyster skriker i panik. Ännu mer när hon ser blodet. Hon berättar mellan tårar och snyftningar att hon tagit i en ormbunke och skurit sig på den. Blodet vill inte sluta rinna och vi gräver igenom hela ryggsäcken utan att hitta något som kan stoppa blodet och vi kan få en uppfattning av hur mycket som är skadat, om det skall sys.

Till slut inser vi att vi får skära sönder min tröja för att dra en remsa av den och knyta runt fingret och stoppa blodet. Sagt och gjort. Den lilla remsan stoppar både blodflödet och tårflödet. Lillasyster blir lite bättre till mods, men nu vill hon hem, bara hem.

Hulkandes och snyftandes tillbaka mot bilen kommer många ordramsor ur munnen.

-Uuuähhh, snyft, ormbunkar låter så läskigt. Uuuhhh!
- Jag trodde jag blivit biten av en orm!
- Uuuähhh och det är min bästa hand, min rithand. Nu kan jag inte hålla i en penna. Jag ska aldrig mer plocka ormbunkar.
- Varför har kungen bestämt att ormbunkar ska vara så vassa!?!?!

UUUUÄÄÄHHHHHH!


Många små skärsår på ringfingret och lillfingret men två riktigt djupa på lillfingret. Har tvättat och tejpat med Steristrip. Det kommer att bli bra bara lillasyster kunde vara still och lugn. För som det är nu åker bara förbandet av och det börjar blöda direkt. Badförbud någon dag blev det!

TJING ;-P

1 kommentarer

catarina

17 Jul 2012 00:04

Ååå stackars liten! Hoppas det är bättre nu. Det gör hemskt ont! Kram

Kommentera

Publiceras ej