Glassfrossa!

0kommentarer

Glass från butik i all ära.

Men hemgjord glass är något utöver det vanliga.

Hittade ett recept på en blogg som jag bara blev tvungen att pröva. Men det är inget man slänger ihop på en svinblink. Från det att du börjar tills det att du kan äta glassen tar det ca 7 timmar. Men det är det värt!

Jag började redan på lördag kväll. Vilket kunde ha slutat i brand, men nu gick det fint. Man skall börja med att koka en konservburk med kondenserad mjölk i tre timmar. Jag satte på en kastrull med vatten sen gick vi upp för att se på film. Jag tänkte att jag kommer nog ihåg att gå ner med jämna mellanrum och fylla på vatten i kastrullen.

Men jag glömde!

Och jag glömde att jag är glömsk!

Kollade på film i godan ro tills kastrullen kokat torrt, konservburkarna var sprängfyllda och kolan sipprade ut i botten på kastrullen.

Fick slänga allt och börja om på söndag.

Då gick allt vägen ;-P

Som sagt så kokar man en burk med kondenserad mjölk i 3 timmar. Man gör smartast i att göra ren konserven helt från etikett och klister, annars får du fullt upp med att göra ren kastrullen (även om du inte kokar torrt).

När konserven är färdigkokad finns en ljuv kola inuti.

Här kommer Ingredienserna till

"Dulce de leche-glass".

4 äggulor
0,5 dl ljust muscovadosocker
5 dl vispgrädde
2 äggvitor
1 burk Dulce de leche (den kokade konserven med mjölk)

Vispa äggvitorna till hårt skum i en bunke, vispa grädden i en annan bunke och i den tredje bunken så vispar du samman äggulorna opch sockret tills det blir ljust och fluffigt. Därefter vispar du ner innehållet i konservburken ner i äggulorna och sockret. Därefter vispar du ner grädden i  äggsmeten. Blanda väl. Sist vänder du ner äggvitorna i smeten. Slå därefter upp glassen i passande form och frys i minst 4 timmar.



SUPERGOD OCH MÄKTIG!

Kommentera

Publiceras ej