Ögat svider

0kommentarer

Efter en hel natt med ungefär en timmes sömn så blir jag uppe i varv. Båda barnen har avverkat magsjukan och tvättmaskinen har gått varm. Bestämde mig för att städa ur barnens rum rejält. Putsade förnster och bytte rubbet. Magsjukan skall väck.

Lite pedant som jag är stör det mig enormt att jag inte kan få till fina fönster när jag putsar. Jag putsar och putsar med alla olika medel, men lik förbannat blir det ränder eller någon "fet" hinna. Har nu prövat de flesta husmoderstips och knep. Idag bestämde jag mig för M-röd. Skrivade av korken, tappade flaskan rakt ner och upp ur flaskan sköt det en stor kaskad rakt i ansiktet. Rakt in i munnen, näsan och ena ögat.

Fick panik. Andnöd och sveda. Kan säga att det gick knappt att andas med så stark sprit i alla luftvägar. Såg inget när jag rusade mot badrummet. Barnen höll på att börja gråta. Skrämde nog upp dom rejält.

Sköljde ögat i fem minuter sedan ringde jag vårdcentralen och pratade med sköterska och läkare. De föreslog att jag skulle ringa giftinformation. Det gjorde jag. Fick rådet att tvätta av mig med tvål och vatten och skölja ögat aktivt i fem minuter. Sen avvakta några timmar för att se om jag behöver droppar. Men det är inget frätade i M-röd, bara väldigt mycket sprit och några andra ämnen så det enda det gör är att torka ut ögat, inte fräta.

Det känns ju tryggt. Men det svider som eld och det känns som om jag inte har någon fuktighet kvar i ögat.

Har precis kommit ut från duschen. Nu blir det till att avvakta.




Aj, aj, aj!

Kommentera

Publiceras ej