resan till Nkinga

2kommentarer

Kan varmt rekomendera att flyga med bihåleinflammation. NOT! Trodde huvudet skulle sprängas i bitar, explodera. Varenda landning och start kändes som tortyr ;-)

När vi lyfte från Stockholm valde jag att skicka väskorna ända fram till sista flygplatsen då de frågade.

I Rom gick vi ner för mellanlandning och hämtade upp mer passagerare innan vi flög vidare. Vi landade i  Addis Abeba i stekhettan. Där slussades vi igenom säkerhetskontroll och in i vänthallen där det varken fanns toa eller vatten. Det fanns stora fönster och solen lyste rakt in. Torr i munnen som en öken. För vatten får man inte ha med sig in genom säkerhetskontrollen. Kunde inte annat än tänka på vatten.

Sedan lyfte vi mot Dar es Salaam. Där väntade våra väskor trots att jag valt att skicka dom hela vägen. Bara att ta med dom till hotellet. Men innan vi lämnade flygplatsen blev vi tvugna att bekräfta flygbiljetten vidare mot Shinyanga dagen efter. Via hotellet hade jag beställt taxi som skulle hämta upp oss. Det fungerade faktiskt.

Han hade en gammal dieselmersa till sju personer och 14 väskor. Undrar hur han tänkte. Men han fixade en till taxi så det löste sig.

Ceckade in på hotellet, gick en runda på området runt hotellet och slutligen tillbaka för att äta. Sen duscha och sova då vi blev tvugna att checka in 4.30 följande morgon.

Vid incheckningen mot Shinyanga hade jag och Lina tillsammans 33 kilo övervikt så det blev till att böta saftigt, 150.000 shilling (750 kronor). Och de tog inte kort. Så det blev till att plocka från de andra i sällskapet.

Vi lyfte från Dar es Salaam 6.30 och landade någon timme senare i Shinyanga på en landningsbana av grus :O
Flygplatsen var ett skjul mitt ute i ingenstans och i ankomsthallen fanns en soffa och två fåtöljer.

Äntligen var vi färdig med flygresorna. Nu var det jeepresan kvar. Vi åkte in till Shinyanga town men då det var söndag fanns det inga internetstickor att köpa. Allt var stängt. Brassade vidare till Nzega, gick på marknad och handlade frukt och juice till frukosten.

Väl framme var det god middag till hela gänget. Supergott när man levt på flygplansmat i ett par dagar.

På kvällarna är internet supersegt så jag kan inte bjuda på några bilder. Lägger ut en hel radda imorgon istället.

Men jag mår bra och allt har gått bra. Vi alla är lite dåliga i magen med det finns det bot för ;-)