Viccinationer

1kommentarer

Imorse susade jag iväg till Vaccinationscentrum, tänkte att detta går väl fort.

In. Hacka spruta. Ut!

Men inte då! Det skulla pratas och skrivas papper, informeras och vaccinet skulle blandas och allt skulle föras in i datan.

När jag kom in i rummet var där tre män. En ordinarie läkare, en läkare som skulle lära sig verksamheten och en manlig sjuksköterska. Alla var dom där enbart för mig. :love:

Totalt fick jag fyra sprutor, två i varje arm. Blev vaccinerad mot Gula febern, Hepatit B, Kikhosta, Stelkramp, Difteri, Polio och Tyfoid.

Det skulle egentligen varit den tredje och sista sprutan för hepatit B men eftersom jag inte följt programmet rätt så måste jag lämna ett blodprov om en månad för att se om jag har tillräckligt med antikroppar. Annars blir det en spruta till. Då när jag lämnar blodprovet så skall de även köra ett test mot HIV för att klargöra att jag är frisk innan jag åker. Sen när jag kommit hem skall jag vänta tre månader och sedan ta ett nytt HIV-test.

När vaccinerna var färdiga så skulle det "gula kortet" fyllas i. Utan det kortet kommer jag inte in i Afrika. Det är beviset för att jag är vaccinerad mot gula febern. Därefter fick jag Dukoral med mig, magmedicin som skall tas ca 2 veckor innan jag åker.

Sen kom vi till malariamedicinen. Det finns två olika. Malarone som man tar en om dagen och kostar ungefär 1500 kronor. Den andra heter Lariam och kostar 500 för hela vistelsen. De rekomenderade Lariam då man endast tar en tablett i veckan. Nackdelen kan vara biverkningarna på denna som är huvudvärk, yrsel, illamående, depression, oro, rastlöshet, sömnrubbningar och förvirring (precis som jag har det nu då) :D

Så för att se om jag tål denna medicin så har jag redan nu startat medicineringen och skall göra det i tre veckor framöver. Klarar jag inte av Lariam får jag byta till den dyra! :(


Bevis, certifikat, lab-papper och medicin.


Fyra sprutor ;(


De två viktigaste dokumenten för att ta sig in i Afrika.
Man ser verkligen ut som en förrymd fånge på kortet.

Någon (pappa;)) sa åt mig när jag skulle ta kort till körkortet: -Se ut som du gör när de tar fast dig!

Alltså inte sprudlande glad.

Jag tog honom på orden! Likaså i passet. Ser skräckslagen ut. Ungefär som när man åker fast i tullen ;)

Nu börjar det smärta i ena armen så det även är svårt/jobbigt att skriva på datorn. Så jag tror att jag ger upp.

TJINGELING! :cool:

1 kommentarer

Sarah

12 Jan 2011 16:58

Hej Helena!

Vad kul att du skrev i vår blogg! Jag tror inte att vi har träffats va? Mamma berättade om alla hon träffat när de var uppe, så kul att ha lite kontakt med släkten. Fortsätt gärna kolla in bloggen! Jag kommer att kolla in din emellanåt, kul att följa er oxå. Kram Sarah

Kommentera

Publiceras ej