Jag vill gifta mig

1kommentarer

Igår kväll när Filippa satt i badet och jag vek tvätt så hade hon djupa funderingar om livet.

- Jag vill gifta mig med Adam när jag blir stor för det är killen jag älskar mest, säger Filippa. (Undrar just hur länge hon kommer att känna så? Snart är de väl bittra fiender!?!?!)

Duktig som man då försöker att vara så börjar jag förklara att man inte får gifta sig med sin bror för att det är olagligt! (Redan här skulle jag ha lagt ner mina argument :O)

- Men om jag inte säger till någon utan gifter mig med Adam utan att tala om det!?

Får förklara att om man skall gifta sig så måste man skicka in papper till ett ställe och då ser dom att man är syskon och då säger dom "nej!"

-Men om jag skickar in Adam iställte för papper kanske dom säger "ja!"

Ännu en gång försöker jag förklara samma sak fast med andra ord. Jag förklarar att syskon inte får vara ihop för att om de vill ha barn kan det bli fel på det barnet för att man är för nära släkt.

-Men hur vet barnet att den ska göra så att det är fel på den!?!?!

GAHHHHHH! Att jag inte bara ger upp att förklara. Hur förklarar man för en femåring att hon inte får gifta sig med sin bror????

-Filippa, lyssna på mig nu! Det finns lagar och det finns regler som säger att det är FÖRBJUDET att gifta sig med sin bror. Och lagar och regler måste man följa!

Så, nu har jag förklarat tillräckligt, tror jag. Nöjd med mig själv studerar jag den fundersamma tjejen i badet som tillslut tittar sorgset på mig och säger:

-Men ibland måste man följa sitt hjärta!



Mammas älskling. Jag blev full i skratt och kände tårarna bränna på samma gång.

Klart att man skall följa sitt hjärta!

En dag kommer hon själv att förstå.

1 kommentarer

Cristina i Skåne

12 Sep 2011 09:09

Vilken härlig kommentar. Det är klart man skall följa sitt hjärta. Hoppas att hon alltid kommer att göra det. Kramar här ifrån.

Kommentera

Publiceras ej