Nattskräck, sömngång och mardrömmar.

1kommentarer

Inatt vaknade jag med nackhåren resta i nacken. Filippa skrek som om någon stuckit en kniv i henne. Rusade ner. Där sitter hon i sängen, vidöppna, skräckslagna ögon. Jösses vad rädd jag blev. Och uppsynen av ett barn som inte är riktigt vaken, stirrandes med skäcken målad i hela ansiktet är ingen trevlig syn. Hon stirrade på en punkt långt bakom/genom mig. Blir lite paranoid och vänder mig om. Ser hon döda/spöken. Man undrar ju.



När jag väl lugnat ner henne så berättar hon om en gubbe som stod över henne och Adam och stack ett svärd genom magen på henne men inte på Adam. Herregud, vart får hon sådant ifrån, för sådana filmer ser inte hon på. Hon somnade till slut in i en otroligt orolig sömn. Själv ligger jag i hennes säng med ansiktet mot dörren, täcket över öronen och blundar hårt. Är så uppskrämd och skärrad att jag inbillar mig själv en massa naker.

Hon drömmer väldigt många mardrömmar just nu. Tydligen vanligt runt 4-års ålder. Kommer ihåg ganska precis för två år sedan när Adam var i denna ålder. Samma sak där. Men han hade även nattaskräck. Satt sig upp i sängen och gallskrek, svettig och frånvarande och sedan somnade han bara om. Men det värsta av allt var att han gick i sömnen. Grannen hittade honom ute mitt i natten sent på hösten och vi vaknade två gånger av att han stod i kalsongerna mitt ute på gatan mitt i natten och skrek/grät. Sen monterades det haspar på altandörren.



Nu är vi där igen. Hoppas bara att denna period planar ut snart. Tydligen är det ärftligt. Pappa var sömngångare som liten och pratar i sömnen även som vuxen. Jag och min ena syster gick och pratade i sömnen och nu mina barn.

1 kommentarer

Terese

20 Oct 2010 22:05

Usch så obehagligt med mardrömmar och nattskäck. Har än så länge varit väldigt skonad från sånt då barnen aldrig vaknat upp sådär. Däremot har jag en lillebror som alltid drömde mardrömmar och gick i sömnen när han var liten.



Får verkligen hoppas att perioden blir väldigt kortvarig!

Kommentera

Publiceras ej