När änglarna sover

1kommentarer

När allt är som tuffast med barnen, när man ligger på bristningsgränsen, man ser mörket i tunneln, man står vid stupet, ja då är det tur att de sover ibland. Fast mina små änglar har otroligt litet sömnbehov så sover de i alla fall några timmar.  Det är dessa timmar när man kan studera deras fridfulla ansikten och känna att man är stolt över att vara mamma, man glömmer bekymren från dagen som gått. Man hämtar helt enkelt nya krafter för morgondagen, där nya bekymmer väntar. Filippas trotsperiod/utvecklingsperiod har nog snart varat i 7-8 veckor. Jag hoppas att den dalar snart. Och att inte Adam stiger in i sin utvecklingsålder på direkten. För de har väl en runt 6 år!?

Adam har egentligen aldrig varit i någon speciellt trotsig ålder. Det är den lilla argbiggan som står för dessa. De säger ju att man får en av varje när man får barn. En lugn och en vild. En mjuk och en hård. En stöning och en medgörlig. När Adam var liten var jag helt säker på att han var den vilde, hårde och stönige, men där blev jag dragen vid näsan. För nummer två som damp ner hos oss i maj 2006 hade allt det där fast flera gånger starkare. Adam är vårt mjuka, lugna och medgörliga barn.


Adam sover precis som mig, täcket upp över öronen.


Filippa sover skönt. Med sin docka som hon döpt till Astrid!

Just nu är hästarna lagda på hyllan lite, få se hur länge det håller i sig. Nu är det dockor som gäller.

"Barn är inte bara en tröst i ålderdomen. De påskyndar den också."

1 kommentarer

Terese

24 Jun 2010 20:52

Hej!



Terese, "stora Filippas" (som Meya säger) mamma här :-) Katta sa att hon hade läst din blogg och då blev jag lite nyfiken eftersom jag gillar att läsa bloggar :-)



Min Filippa har inte heller direkt varit trotsig förut...men när hon var runt 5 1/2 år kom det med dunder och brak och jag tycker det håller i sig än och hon är 7 nu! När hon fick sin lillebror blev det ännu värre också!



Och precis som hos er, så är barn nr 2 mer vild än tam. Filippa har alltid vart ett väldigt lättvindigt barn. Har alltid varit lugn, lyssnar för det mesta, sovit och ätit bra medans lillebror verkligen är tvärtemot. Sovit dåligt på nätterna, gillar inte mat, springer runt och tar på allt och är inte lugn en sekund!



Tur att de små liven är goa!!



Trevlig midsommar!

Kommentera

Publiceras ej