Dag 17 – Mitt favoritminne

1kommentarer

Oj, oj, oj! Har jättemånga favoritminnen. Vilket ska man välja. Som liten minns jag ett speciellt där hela familjen bokade stuga i Idre fjäll. Vi var tillsammans hela familjen på semester och badade på äventyrsbadet i Idre. Tror att det var första gången jag var på och över huvud taget såg ett äventyrsbad.

Men som vuxen och tillsammans med Henrik så är det nog vår bröllopsdag jag väljer då vi åkte till Kina för att gifta oss.

Efter mycket pappersjobb och kontakt med svenska ambasaden i Kina och den kinesiska ambasaden i Sveriga så kom vi vi äntligen iväg. Först till Shanghai sen vidare med nattåg till Beijing (Peking) där vigseln skulle äga rum. Hotellet vi bodde på hade en salong som genomförde håruppsättningar och sminkning, bokade tid. På bröllopsdagens morgon så klev vi upp och gick ner. Jag fick följa med först. I Kina funkar det inte riktigt som i Sverige. Jag fick blunda hela tiden och inte se mig i spegeln förän mannen var klar. Snurrade runt mig och jag fick se mig i spegeln. Men herregud. I Kina är det fint att vara vit, det borde jag förstått. Såg ut som om jag snart skulle läggas ned i en kista. Jag var likblek och sminkad som en geisha. Svarta sneda ögon med mycket kajal, vitt ansikte och knallrött läppstift.

Oj, vad han fick göra om. Och jag fick sminka om mig ännu mer när jag kom upp på hotellrummet. Sen drog vi på oss kläderna och drog i väg i taxi till sommarpalatset där vi tänkte ta fina bröllopsbilder. Vi snålade on på bröllopsfotograf då detta var superdyrt, vi betalade vår taxichaufför en heldag istället. Alla kort som är tagna har jag stått modell för, Henrik har ställt in kameran sen har chauffören tagit över och knäppt kortet när Henrik ställt sig på plats.


Jag vid bron vid sommarpalatset.


Snart äkta makar.


Synd att det var så disigt denna dag. Men det blev ganska bra kort ändå. Med tanke på en oerfaren fotograf....


Att vara svensk och gifta sig och vara finklädd och befinna sig på sommarpalatset.....


.....innebar att man blev en "turistattraktion".


Alla ville ta kort på oss. På de flesta kort ser jag mest besvärad ut. Men det beror till stor del på att det inte bara var Henrik och chauffören som tog kort på oss. Det smattrade i kameror överallt runt oss.

Till sist bar det av till Svenska ambassaden för själva vigselakten och papperskrivningar.


Här är vi tillsammans med Ambassadör Mikael Lindström


Våra vittnen Xiaoli Li & Ping Höjding.


1 kommentarer

Terese

17 Dec 2010 11:01

Åh så härligt det ser ut! Ni var jättefina! Kul å gifta sig lite annorlunda, förstår att bröllopsdagen/resan är ett fint favoritminne!



Kram

Kommentera

Publiceras ej