Allergi

0kommentarer

Har idag varit till min kollega doktorn!

Som jag skrivit tidigare visade sig att jag var allergisk mot något luftburet som visade sig vara katt. Eftersom jag har haft dessa symtom till och från även innan jag hade katt så trodde han att jag hade något som kallas för korsallergi. Det innebär att man kan vara allergisk mot fler saker som liknar varandra. Det innebär att om man till exempel är pollenallergiker så kan man även reagera på äpple, jordgubbar, kiwi m.m.

Nu testades jag bara för luftburna saker och de vanligaste. Men cigarettrök, födoämnen, latex och en massa andra tillsammans kan trigga igång mina besvär. Allergitest är dyra och det bästa var att försöka att hitta sambandet själv hemma. Jag vet ju att tomat och kiwi inte funkar så bra. Sen finns det säkert miljontals saker jag aldrig kopplat samman med hostan, nästäppan, nysningarna, eksemen, utslagen och blåsor i munnen.

Så nu i två månader skall jag äta Aerius (antihistamin) och spraya näsan med Nasonex (inflammationshämmande nässpray) morgon och kväll. Detta för att se om det sker en förbättring. Sen kommer jag även att bli kallad till en spirometri, en undersökning där man kollar lungfunktionen. Det kan vara så att jag även har utvecklat astma. Det återstår att se.

Kommentera

Publiceras ej